top of page
FREMS HISTORIE
Sejlskibet FREM blev bygget i 1939 på Nykøbing Mors Værft, og de stolte gamle håndværkstraditioner må siges at have vist sit værd. Efter mere end 80 år sejler skibet nemlig stadig, de seneste år med private arrangementer, men sejlskibet FREM blev oprindeligt bygget med henblik på fragtsejlads i nordiske farvande. Skibet har igennem tiden sejlet utallige fragter mellem Danmark, Tyskland, Norge, Sverige og længere ind i Østersøen. Under dæk findes en sjælden tidslomme med duft af det slidstærke træværk, der også viser tydelige spor af kæder og tønder fra fortidens last.
I 1995 blev FREM udnævnt af Kulturministeriet som en af landets uerstattelige maritime kulturskatte.
Med sine knap 40 meter og hele 450 m² sejl udgør det smukke, historiske sejlskib et af Skandinaviens største stadig sejlende træskibe. Derfor er sejlskibet FREM også velegnet til både store og små selskaber, med kapacitet på op til 40 personer.
RIGNINGEN
I skibsterminologien rubriceres FREM som en galease, hvilket betegner krydsningen mellem skibstyperne galeon og galej, som begge havde flere rækker årer samt to master med latinersejl. Galeasen karakteriseres som et tomastet sejlskib med et fyldigt skrog med jagt-stævn og rigget med gaffelsejl. Den forreste mast, stormasten, er højere end den agterste, mesanen.
Galeasen forveksles ofte med den noget mere kendte skibstype, skonnert. Den mest iøjnefaldende forskel er at den agterste mast er lavere end stormasten, hvilket forholder sig omvendt på skonnerten, samt at galeasens master er pæle-master, dvs. at de er lavet i ét stykke. På Frem er der dog topstænger på begge master.
bottom of page